Maaddeelejine

Alla inlägg den 8 november 2019

Av Madde - 8 november 2019 14:08

Känner ni er stressad tjugo två timmar av tjugo fyra timmar om dagen

varje dag varje vecka? Jag kan ärligt säga med uppräckt hand att jag

är en av dom. Det är nästan att man knappt vill säga det till dom vi har

runt om oss för man vill inte ha den ökända blicken som om man är lite

knäpp i huvudet eller något? Men jag bara tror inte utan jag vet hur det

här är ett vardagligt problem i vårat samhälle idag. Vi har för mycket att

göra men har alldeles för lite tid att hinna med det vi borde göra istället.

Att må bra. Dom senaste veckorna har jag gått runt med väldigt jobbiga

hjärtklappningar i både vila och stress. Det går inte att få bort dom,fattar

inte varför. Dom senaste två veckorna har jag försökt ändra på rutinerna

i min vardag för att dra ner på den inre stressen som annars konstant är

där och jagar en. Det har funkat,det funkar faktiskt. Men hjärtklappningar

dom verkar inte vilja gå bort lika fort. Dom stör mig i vilan när jag läser en

bok tillexempel då hör jag nästan du dunk du dunk och då är det svårt att

koncentrera sig men jag jobbar på att få bort dom. Jag läste en artikel om

läsning att just vi som lider av ångest mår väldigt bra av att läsa en bok för

det som händer när vi sätter oss in i historian då börjar vi tänka på vad som

händer i boken istället än på hur vi mår. Man blir lugnare och sätter fokuset

på något helt annat och det håller jag helt med om. Hitta en bra bok och läs.

 

Sömnen är också en jätte viktig del att minska stressen. Jag kollar alltid på tv

några timmar under kvällen innan sovdags. Det gör mig alltid trött men nu på

senare tid har jag nog kommit till insikt att ljudet och alla rörelser under alla 

program nog gör en undermedvetet stressad. Inte under dom första timmarna

när man kollar men mot slutet därför testade jag igårkväll att stänga av teven

när jag började känna mig trött och bara låg i tystnad i en kvart tjugo minuter

innan jag gick till sängen. Kan inte säga än ifall det funka men det är något som

jag ska börja göra varje kväll för att se om man kanske somnar fortare,lägger sig

mindre stressad inombords och sover bättre. Vem vet? Sen vet jag att läsa böcker

innan du ska sova är ett väldigt bra knep men då ska du läsa något lugnt eller fint

som minskar stressen till trötthet. Jag har aldrig varit en kvällsläsare men kanske 

är det något jag borde testa också bara för att se hur det funkar? Jag har börjat 

läsa på dagarna en timme ibland två när man inte kan slita sig men redan efter

en halvtimme åker ögonen igen  och det säger ju mycket,att det borde funka 

på mig ifall jag läser innan jag ska sova. Det kanske får bli min nya kvällrutin till

bättre sömn till ett bättre må bra tillstånd. Man får testa sig fram vad som går.

  

 

 

 

#detnyamåletilivet




Presentation


~ Från & med nu, här och nu ~

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hope Laugh Dream Love Live


Ovido - Quiz & Flashcards