Maaddeelejine

Direktlänk till inlägg 31 juli 2020

~ Don´t take life for granted

Av Madde - 31 juli 2020 22:55

Varför glömmer vi alltid hur bra man har det? Särskilt vi som bor i sverige.

Det är hemskt hur andra länder är fattiga,där det ständigt är krig,alla dom

här flyktinglägren. Dom är många. Många länder som skulle byta mot vårt

liv in a heartbeat. Vad har vi egentligen att klaga på eller om ? Finns inget

som dyker upp i tankarna vad det finns att klaga över. Livet är inte perfekt,

ingen människa är perfekt vi har alla gått igenom det ena och det andra vi

är inte ensam någon av oss att haft det tufft till och från. Ända sen en liten

flicka har mitt stora intresse varit psykologi,hur vi människor beter oss,hur

vi funkar osv. Nu på senare tid när man blivit "äldre" har jag börjat få upp

mina ögon för dokumentärer och verklighets baserade filmer. Både för att

det är intressant men också av att jag är intresserad av det psykologiska.

Började att titta på en dokumentär igår som handlar om två mammor där

dom ska fly ifrån sitt land med sitt barn men båda separeras från barnen

av olika anledningar. Den ena mamman vars dotter föddes i amerika när

dom (föräldrarnas flicka) jobbade där men flyttade sedan tillbaka till sitt

hemland. På grund av att 11åriga flickan var amerikans medborgare fick

hon inte vara kvar i asylhemmet tillsammans med mamman. Flickan hon

placerades ut i ett foster hem. Efter SJU månader isär  fick dom äntligen

återförenas igen.

 

/ / / / / / / / / / / / / / / / / 

 

Den andra mamman och hennes 5åriga son var tillsammans på ett asyl läger

mer utav ett fängelse. Hon hade bara en tun tröja på sig,det var fruktansvärt

kallt där inne sa hon. Dom fick inga varma kläder,knappt någon mat eller sov

bra på flera dagar. Hennes son grät konstant dom här dagarna, han var rädd

för liten att förstå vad som pågick. Hon vart också fråntagen sitt barn några

dagar senare,även han placerades på ett fosterhem. Efter nio månader ifrån

varandra släpptes mamman, fick flyga till där pojken bodde för att äntligen

återförenas igen. Vilken marddröm. Jag som tyckte min barndom var jobbig

tänker man varje gång. Den var jobbig också,på mitt sätt. Men när man har

kollat på dokumentärer som den känner man sig ganska skonad från saker

man inte ens kan tänka sig. Det är bra att få upp ögonen ibland,att få sig 

en tankeställare som tex. " har jag det verkligen sådär dåligt i mitt liv som 

jag tror? Om många frågade sig själv den frågan med vetskapen hur allting

kunde vara mycket värre tror jag vi skulle känna oss mer befriade i hjärtat

när vi själva kommer på hur bra vi haft det utan krig,inte behöva fly ifrån 

vårat hem lämna allt man äger,kanske aldrig få gå i skolan eller ens någon

chans till ett värdigt liv. Däremot,alla förtjänar ett värdigt liv. A L L I H O P

 

 

    

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Madde - 2 december 2020 13:47


Jag älskar julen. Allt som har med julen att göra. Julmusik, julfilmer,  julpyssla, julpynta här hemma, stämningen av julmys❤. Det här är första året första gången i mitt liv som julkänslan inte är där vilket beror på många olika faktore...

Av Madde - 1 december 2020 23:19


Sista månaden på det här året,vilket år det varit. Det kan ni nog  alla hålla med om. När man tänker tillbaka till den här dagen fast förra året kunde man aldrig föreställa sig vad vi hade att vänta på men lika bra var väl det. Mina förhoppning...

Av Madde - 2 augusti 2020 17:20


Kan man komma över ett trauma som man varit med om sen ung ålder? Det är en fråga jag ställer till mig själv varje dag,ibland flera gånger och blir samma svar varje gång - jag vet inte. Det kanske handlar om hur du är som människa,hur du hanter...

Av Madde - 29 juli 2020 20:47


Jag har väl en slags hat-kärlek till livet lika mycket i jämföring som att allt går både upp och ner. Livet består av många aspekter i livet vi alla ska gå igenom på gott och ont. Man ska vara barn,kanske gå igenom en skilsmässa där vi ska best...

Av Madde - 28 juli 2020 15:41

Snart har hela sommaren gått,vi är bara några dagar från augusti. Har inte fått någon som helst sommarkänsla i år,om det beror på vädret eller corona som ställt till kanske en slänga av båda. Känns som om ingenting är sig likt längre när det ko...

Presentation


~ Från & med nu, här och nu ~

Fråga mig

29 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Hope Laugh Dream Love Live


Skapa flashcards